Met de juiste verzekering kun je veel geld besparen en veel ellende voorkomen. Maar hoe kies je nu de verzekering die voor jou het beste is? Er zijn altijd een aantal dingen waar je op moet letten als je een verzekering afsluit of verlengt.
Type verzekering
Het maakt niet uit om welk type verzekering het gaat, je kunt altijd het beste even de tijd nemen om uit te zoeken wat de beste keuze is. Je kunt gelukkig veel verzekeringen zoals een beste all risk autoverzekering, reisverzekering doorlopend en inboedelverzekering vergelijken, maar waar let je dan op? Ieder type verzekering heeft ook zijn eigen kenmerken. Zo zijn sommige verzekeringen zoals een ziektekostenverzekering verplicht en andere verzekeringen zijn weer niet verplicht maar wel heel noodzakelijk.
Opzeggen of verlengen?
Bij een schadeverzekering is de verzekeraar verplicht om de verzekeringsnemer op tijd te informeren over de datum waarop de lopende verzekering wordt verlengd. Dat is een mooi moment om alles eens goed op een rijtje te zetten. Ook de opzegmogelijkheden moeten worden aangegeven. Meestal hebben de contracten een looptijd van een jaar en nadat het contract voor de eerste keer is verlengd, is er meestal een opzegtermijn van maximaal een maand.
Onder- of oververzekerd?
Controleer ook altijd of je niet dubbel bent verzekerd. Oververzekerd zijn, is zonde van het geld. Ook onnodig voor iets verzekerd zijn is zonde. Waarom zou je voor iets betalen waar je toch geen gebruik van gaat maken? Weeg dus voor jezelf af of de kosten van de verzekering afwegen tegen de kostprijs bij schade als je iets zelf moet gaan vervangen. Het is sowieso goed om te weten wat iets waard is als je het verzekert. Dat is niet alleen met een auto zo, maar ook met een inboedel.
Waar let je op?
Overstappen naar een andere aanbieder kan heel lonend zijn. Daarom is dat vergelijken ook zo belangrijk. Kijk ook naar de klantgerichtheid en de deskundigheid van de verzekeraar. Een duidelijke uitleg maar een goed en simpel klantcontact is natuurlijk ook prettig. Al deze factoren in combinatie met de prijs kunnen helpen bij het kiezen van de juiste verzekering. Soms kun je ook een extra korting krijgen als je meerdere verzekeringen onderbrengt bij één maatschappij.
Ontevreden over de verzekeringsmaatschappij?
Als je niet tevreden bent over een verzekeringsmaatschappij kun je een klacht indienen. Bijvoorbeeld omdat ze zich niet aan de afspraken houden. Hiervoor kun je terecht bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Een betrouwbare verzekeringsmaatschappij heeft meestal een keurmerk, namelijk het keurmerk ‘Klantgericht Verzekeren’. Dit keurmerk wordt uitgegeven door de Stichting Toetsing Verzekeraars. Je kunt ervan uitgaan dat een verzekeraar met dit keurmerk een klantgerichte verzekeraar is. Allemaal punten die het makkelijker maken om de juiste verzekering te kiezen.